فروکتوز و تغییر صدها ژن درمغز که منجر به طیف گسترده ای از بیماریها می شود

 طیف وسیعی از بیماریها از دیابت تا بیماریهای قلبی-عروقی، آلزایمر و اختلال بیش فعالی همراه با عدم تمرکز، با تغییرات در ژنهای مغزی ارتباط دارد. در این مطالعه ی جدید، محققان علوم حیات در UCLAدریافتند که صدها ژن در مغز می توانند توسط فروکتوز تخریب گردند(این نوع قند در رژیم غذایی غربی به فور یافت می شود) و این تخریب ها می توانند منجر به بیماریهای فوق شوند.

با این حال محققان یک خبر خوب نیز در این زمینه  دارند و آن اینکه بنظر می رسد اسید چرب امگا 3 که DHAیا docosahexaenoic acidنام دارد، تغییرات مضر ایجاد شده توسط فروکتوز را معکوس می کند.

دکتر Yang  نویسنده ی ارشد این تحقیق و استادیار زیست شناسی یکپارچه و فیزیولوژی در UCLAمی گوید: تغییرات DHAتنها در یک یا دو ژن اتفاق نمی افتد، بنظر می رسد DHAالگوی کلی ژن ها را به حالت عادی باز می گرداند و ما می توانیم  ببینیم که چرا این مولکول دارای چنین اثر قویی است.

 DHAبطور طبیعی در غشاء سلولهای مغزی ما وجود دارد اما مقدار آن به اندازه ای نیست که بتواند به مقابله با بیماریها کمک کند.

پرفسور فرناندو گومز پینیلا استاد دانشگاه UCLAو جراح مغز و اعصاب می گوید: مغز و بدن فاقد دستگاههایی برای ساخت DHAهستند و باید ازطریق رژیم غذایی آنرا دریافت کنند. DHAسیناپس ها را در مغز تقویت کرده و موجب افزایش یادگیری و حافظه می شود، این ماده بوفور درماهی سالمون وحشی(نه درسالمون پرورشی) و به مقادیرکمتردر سایر ماهی ها و روغنهای ماهی، گردو، بذرکتان، میوه ها و سبزیجات وجود دارد.

رژیم غذایی غربی حاوی مقادیر زیادی غذاهای شیرین شده با فروکتوز(شربت ذرت با فروکتوز بالا) است، شربت ذرت یک شیرین  کننده ی مایع است که از نشاسته ی ذرت تهیه می شود که از آن در تهیه ی نوشیدنی ها، شربت ها، عسل و دسرها استفاده می گردد. وزارت کشاورزی آمریکا اعلام کرد که بر اساس تخمینهای موجود، آمریکایی ها به طور متوسط حدود 27 پوند شربت ذرت با فروکتوز بالا را در سال 2014 مصرف کرده اند. فروکتوز همچنین در غذای کودکان و در میوه ها  یافت می شود البته فیبر موجود در میوه موجب کاهش چشمگیر جذب فروکتوز در روده می شود، همچنین میوه ها حاوی عناصری دیگری هستند که  از مغز و بدن محافظت می کنند.

دانشمندان برای بررسی اثرات فروکتوز و DHA، به موشهای صحرایی فرار از پیچ و خم ها را آموزش دادند و سپس این حیوانات را بصورت تصادفی به سه گروه تقسیم کردند. برای 6 هفته به یک گروه از این موشها آب حاوی فروکتوز(معادل مصرف مقدار فروکتوز موجود در یک لیتر سودا در روز توسط انسان ) و به گروه دوم آب حاوی فروکتوز و رژیم غذایی غنی از DHAو به گروه سوم آب بدون فروکتوز و رژیم غذایی فاقد DHAداده شد.

 پس از 6 هفته، موشها مجدداً در پیچ و خم ها  قرار گرفته و بررسی شدند. این بررسیها نشان داد موشهای گروه اول(فروکتوز) پیچ وخم ها را با سرعتی نصف موشهای گروه سوم (آب بدون فروکتوز ) طی کردند این موضوع نشان می دهد رژیم فروکتوز سبب اختلال در حافظه ی موشها می شود. موشهایی که فروکتوز و DHAرا با هم  دریافت کرده بودند نتایجی مشابه با نتایج گروه سوم (آب بدون فروکتوز) را کسب کردند، این موضوع نشان می دهد که DHAمی تواند تأثیرات مضر فروکتوز را از بین ببرد.

سایر آزمایشات نشان دهنده ی تفاوت های عمده ی بیشتری بود: در موشهای گروه اول (رژیم فروکتوز) مقدارقند خون و تری گلیسرید و میزان انسولین بسیار بالاتر از دو گروه دیگر بود. این نتایج بسیارقابل توجه هستند زیرا در انسان بالا رفتن قند خون، تری گلیسرید و انسولین با چاقی، دیابت و بسیاری از بیماریها ارتباط دارد.

محققان بیش از 20 هزار ژن در مغز موشها را تعیین توالی کردند و دریافتند که بیش از 700 ژن  درهیپوتالاموس(مرکز اصلی کنترل متابولیک درمغز) و بیش از 200 ژن درهیپوکامپ(که به تنظیم  یادگیری و حافظه کمک می کند) بوسیله ی رژیم فروکتوز دچار تغییر شده اند.

 اکثر ژنهایی که دچار تغییر شده بودند، قابل مقایسه با ژنهایی در انسان هستند که در تنظیم متابولیسم، ارتباطات سلولی و التهاب دخیل هستند. در میان بیماریهایی که می تواند با تغییرات این ژنها ایجاد شود  می توان به بیماری پارکینسون، افسردگی، شخصیت دو قطبی و سایر بیماریهای مغزی اشاره  کرد.

از میان 900 ژنی که دانشمندان تغییرات آنها را با مصرف فروکتوز شناسایی کردند، بنظر می رسد دو ژن  به نام های Bgnو Fmodاولین ژنهایی هستند  که در مغز تحت تأثیر فروکتوز دچار تغییر می شوند  هنگامیکه این ژنها دچار تغییر می شوند، یک اثر آبشاری را موجب می گردند که در نهایت باعث تغییر صدها ژن دیگر می شود.

دکتر Yangمی گوید: بنابراین ژنهای Bgnو Fmodمی توانند اهداف بالقوه ای برای درمانهای دارویی جدید برای بیماریهایی باشند که بر اثر تغییر ژنها در مغز ایجاد می شوند .

 محققان همچنین جزئیات جدیدی از مکانیزم تأثیر فروکتوز در اختلال ژنها را کشف کردند، محققان دریافتند که فروکتوز موجب حذف یا اضافه کردن یک گروه بیوشیمیایی به سیتوزین که یکی از چهار نوکلئوتید تشکیل دهنده ی DHAاست، می شود(سایر نوکلئوتیدهای DHAعبارتند از آدنین، تیمین وگوانین). این نوع  از تغییرات نقش مهمی در روشن یا خاموش شدن ژنها دارند.

 نتایج این تحقیقات درمجله ی EBioMedicineمنتشر گردید. تحقیقات پیشین دکتر پینیلا نشان داد که بین تخریب حاصل از فروکتوز و سلولهای مغزی و افزایش مولکولی سمی در مغز ارتباطی وجود دارد و رژیم غذایی حاوی فروکتوز زیاد در طولانی مدت موجب کاهش توانایی مغز برای یادگیری و به یادآوردن اطلاعات می شود.

دکتر گومز پینیلا می گوید: غذا مانند یک ترکیب دارویی بر مغز اثر می گذارد، او توصیه می کند مصرف نوشیدنیهای غیر الکلی حاوی قند، دسرها و مواد حاوی شکر و چربی های اشباع را به حداقل ممکن تقلیل دهیم.

دکتر Yangمی گوید: اگر چه به نظر می رسد DHAبسیار مفید است اما یک راه حل جادویی برای درمان بیماریها نیست ما به تحقیقات بیشتری برای بررسی میزان توانایی DHAدر معکوس نمودن تخریب های وارد به ژنهای انسان نیاز داریم.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/309479.php